Montessori

De 1e Montessorischool was in 1927 een van de eerste openbare montessoribasisscholen in Nederland. Nog steeds geven wij onderwijs volgens de uitgangspunten van Maria Montessori. Centrale gedachte hierin is: ‘Help mij het zelf te doen’. Kinderen zijn van nature ingesteld op ontwikkeling en op leren. 
Het montessorionderwijs is ontstaan uit de ideeën van de Italiaanse arts en pedagoge Maria Montessori. Zij ontwikkelde haar eigen leermaterialen en ontdekte dat de materialen die de zintuigen stimuleren een grotere leeropbrengst hadden. Voor ons onderwijs zijn de ideeën van Maria Montessori de leidraad, gekoppeld aan drie basisbehoeften uit de ontwikkelingspsychologie: de Relatie met de omgeving (‘ik wil erbij horen’); Competentie (‘het moet niet te makkelijk of te moeilijk voor me zijn’); Autonomie (‘ik wil kunnen en mogen kiezen’). 

 

Zelfstandigheid en sociale ontwikkeling

In de kleuterklas handelen kinderen met concreet materiaal, om later al handelend met symbolisch materiaal tot een abstract inzicht te komen. Hoofd, hart én handen komen zo gedurende de schoolloopbaan van het kind samen. Zowel zelfstandigheid als sociale ontwikkeling zijn belangrijk. We ondersteunen kinderen in de ontwikkeling naar de zelfstandigheid die bij hen past. Tegelijk besteden we veel aandacht aan het samenwerken en rekening houden met elkaar. 

 

Wij maken gebruik van montessorimaterialen, maken ook gebruik van sommige methoden en geven zelf vorm aan ons kosmisch onderwijs. Dat zijn boeiende, actieve en zinvolle lessen en projecten waarin bijvoorbeeld geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en burgerschap geïntegreerd zijn. Onze school is aangesloten bij en erkend door de Nederlandse Montessori Vereniging (NMV). Deze vereniging bewaakt de kwaliteit van het Nederlandse montessorionderwijs.