Nieuwsbrief februari 2024
Kunst in school
In het kader van het thema 'winter' is door Marion-Ellen in de school zichtbaar gemaakt hoe de kinderen die in 1952 bij ons op school zaten hun schilderingen maakten, veelal op de achterkant van een schriftje. De schilderijtjes, afkomstig uit het schoolarchief, zijn tot eind februari te zien in onze 'expositie' in het trappenportaal naar de eerste etage. Let u dan ook vooral op de schilderingen die de kinderen dit jaar maakten, ook deze zijn tentoongesteld.
Nieuws uit de onderbouw
Nu we halverwege het schooljaar zijn, is de harmonie in de klassen steeds meer voelbaar. De kinderen groeien niet alleen cognitief, maar zijn ook vooral bezig met hun hart en handen. De holistische benadering van het onderwijs vinden wij van groot belang. Lesjes over hoe we met elkaar omgaan, hoe je iets schoonmaakt of hoe je een plantje verzorgt zorgen ervoor dat de kinderen zich op álle gebieden ontwikkelen. "De handen zijn de instrumenten van het verstand." - Maria Montessori Op vrijdag 5 april gaan de kinderen van de onderbouw naar het muziekatelier. Zij spelen dan mee in het theaterstuk 'Een meisje zit te spelen aan zee'. De kinderen hebben zich helemaal ondergedompeld in de onderwaterwereld van het stuk. De liedjes uit het stuk klinken al bekend en vertrouwd in de gangen en lokalen! Naast het theaterstuk hebben we ook de tijd genomen om de wintervogels te verkennen. De kinderen hebben met veel creativiteit en plezier werkjes gemaakt die nu onze school versieren en ons herinneren aan de schoonheid van de natuur om ons heen!
Nieuws uit de bovenbouw
Afgelopen maand stond in het teken van toetsen. Groep 6 en 7 maakten de nieuwe Cito Leerling-in-Beeld toetsen en groep 8 maakte de Doorstroomtoets. Niet een onderdeel waar een Montessoriaan persé blij van wordt, maar er zijn nou eenmaal dingen die moeten. Februari was de eerste maand zonder gymjuf Irene. De bovenbouw heeft inmiddels kennis gemaakt met Sander en Tim als nieuwe gymleraren. In maart voegt Johannes zich daarbij (zie foto). Hij zal op vrijdagen de bovenbouw gym geven. Groep 6 ging voor de tweede keer naar de schooltuinen. Wederom een binnenles. Er volgt in maart nog 1x een binnenles. Daarna (hopelijk begin april) gaan we dan echt naar buiten de tuin op. Voor de laatste binnenles vraagt tuinman Rob of de kinderen zaden van thuis mee willen nemen. Het gaat hier om zaden die echt uit het dagelijkse eten gehaald moeten worden. Droog ze en stop ze in een doosje, bakje of zakje en laat ze de kinderen bij de laatste les meenemen. Groep 8 heeft inmiddels de laatste toets gemaakt op de Wielewaal. De eindtoets heet nu doorstroomtoets, maar de spanning was er niet minder om. Twee dagen volle concentratie met op dinsdag een gezellige middag bowlen. Nu is het wachten op de uitslag (medio maart). Tot aan de vakantie hebben we ons in de middenbouw bezig gehouden met het thema “weer en klimaat”. Grote en kleine waterkringloop, luchtdruk en verschillende types klimaten… het is allemaal voorbij gekomen. Na de vakantie starten we met een nieuw thema. Ook zal groep 6 de laatste binnenles krijgen voor de schooltuinen. Groep 6 gaat 27 maart naar de ateliers van de Hermitage voor een creatieve les. Groep 8 krijgt de uitslag van de doorstroomtoets en schrijft zich in voor de middelbare school.
Montessori-parel: 'Het open uurtje'
Het Montessori-materiaal neemt een belangrijke plaats in ons onderwijs in. Het materiaal ziet er aantrekkelijk uit en sluit aan bij de verschillende ontwikkelingsniveaus. De leerlingen werken er individueel mee of samen. Het materiaal moet ‘controle op de fout’ bevatten: als het kind een fout maakt, kan hij dat aan het materiaal zelf zien en ontdekken. Zo heeft het kind geen volwassene nodig om met het materiaal te kunnen werken. Het concrete en symbolische materiaal geeft het kind inzicht in soms moeilijke en abstracte begrippen. Het materiaal geeft het kind de mogelijkheid om zo veel mogelijk zintuigen te gebruiken als het de stof in zich opneemt. Het nodigt ook uit tot spontane herhaling van de handeling. Er treedt polarisatie van de aandacht op, zoals Maria Montessori dat noemde: het kind gaat volledig op in het werken met het materiaal. Dat dit niet alleen voor kinderen geldt was ook weer zichtbaar tijdens ons schoolbrede 'open uurtje' op 8 februari. Ouders leren op dat moment van hun kind over het materiaalgebruik. Prachtig om te zien.
Oud-leerling Mike del Ferro, door oud-leerkracht Ronald Sanders
De in 1965 geboren Michael [Mike] zat op de 1e Montessorischool De Wielewaal van 1969 tot 1977. Hij vervolgde op het Spinoza Lyceum. Hij bleek al op jonge leeftijd een talentvol pianist te zijn. Na het zingen in de klas mocht Mike altijd tot slot een stukje spelen, dat was vaak Boogie Woogie en wekelijks hoorden we zijn talent groeien. Hij ging verder op het Conservatorium en studeerde daar cum laude af in 1990. Hij treedt op in de grote concertzalen van de wereld. Zijn muziek kent verschillende stijlen, naast jazz ook klassiek en wereldmuziek. In 2005 verzorgde hij een piekfijn gastoptreden met zijn trio in de gymzaal van de school. Meteen naar een concert?
Contact
|