Nieuwsbrief maart en april 2023
Beste ouders/verzorgers en kinderen, Het is meivakantie! Twee weken vrij, dus tijd voor een uitgebreide nieuwsbrief boordevol informatie over de afgelopen en de komende periode. Wij wensen iedereen fijne weken en zien jullie heel graag weer gezond op school terug op maandag 8 mei. Tot dan! Hartelijke groet, 4 en 5 mei
Ronald Sanders (1953), oud-leerkracht van onze school, heeft in zijn vrije tijd gedurende vele jaren onderzoek verricht naar de geschiedenis van onze school tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met zijn gegevens is door beeldend vormgever Victor Levie jaren geleden een gedenkbord ontworpen ter nagedachtenis van 165 slachtoffers, leerlingen van onze school. Dit bord hangt sinds die tijd ook in de hal van onze school. Ronald heeft hierover meerdere boeken geschreven. Zo ook een boek voor kinderen vanaf tien jaar. In maart gaf Ronald een gastles aan de kinderen van de groepen 8 over de geschiedenis van onze school in deze periode. Na afloop van de les kregen alle kinderen zijn boek.
Sportdag
Bij goed weer is op woensdag 10 mei onze jaarlijkse sportdag voor de groepen 3 t/m 8 bij A.V.V. Swift. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 worden die dag om 8.30 uur door hun ouders naar A.V.V. Swift gebracht. Zij worden daar om 12.15 uur ook weer opgehaald door hun ouders. De kinderen uit de onderbouw gaan die dag wel naar school, zij hebben later deze maand een sportdag. Hierover ontvangt u direct na de meivakantie meer informatie. Personeelsdag OOadA Op woensdag 17 mei zijn alle leerlingen vrij, want die dag is er voor alle medewerkers van ons bestuur, Openbaar Onderwijs aan de Amstel, een studiedag. Deze studiedag vindt eenmaal per twee jaar plaats. Wij zien ernaar uit om alle collega’s op die dag te ontmoeten en van en met elkaar te leren.
Studiedagen Tijdens de studiedagen op dinsdag 30 en woensdag 31 mei staat onze schoolontwikkeling centraal. We werken dan verder aan ons meerjarenbeleidsplan, waar onder andere de doorontwikkeling van kosmisch onderwijs, burgerschapsonderwijs en taalontwikkeling belangrijke onderdelen van zijn. De kinderen zijn die twee dagen ook vrij. KNVB-schoolvoetbaltoernooi Op woensdag 22 maart ging het jaarlijkse KNVB-schoolvoetbaltoernooi weer van start. Onze school deed dit jaar met 3 teams mee. Er werd weer fanatiek gevoetbald. De jongens van groep 6 speelden hun wedstrijden in Amsterdam Noord en troffen 2 teams die iets sterker waren.De andere twee teams speelden hun wedstrijden in Amsterdam West. De jongens van groep 7/8 wonnen hun eerste wedstrijd en verloren de tweede wedstrijd. De meisjes van groep 5, 6 en 7 hadden een geweldige voetbalmiddag en wonnen beide wedstrijden. Op 5 april was de tweede speelronde. Wederom speelden zij zeer goede wedstrijden. Zij zijn door naar de halve finale, die is op woensdag 17 mei. Wie weet spelen zij die dag ook nog de finalewedstrijd.
Verkeersexamen
Dinsdag 28 maart legden de kinderen van groep 7 en 8 het theoretisch verkeersexamen af. Bijna iedereen slaagde en degenen die nog niet slaagden krijgen een herkansing na de meivakantie. Op dinsdag 23 mei zullen de kinderen van groep 7 en 8 het praktisch verkeersexamen afleggen. Ouders zullen hier binnenkort meer informatie over ontvangen. Kamp groep 8 Van woensdag 24 t/m vrijdag 26 mei gaan de kinderen van groep 8 op kamp naar Vierhouten. Zij verblijven in de Korenbloem van de Paasheuvelgroep. Binnenkort ontvangen de kinderen en hun ouders uitgebreide informatie over het kamp,
Klokkijken
Voor sommige kinderen is leren klokkijken een peulenschil en voor andere een crime. Uiteindelijke leren alle kinderen het wel, máár het zou wat makkelijker kunnen met hulp. Digitaal klokkijken is misschien veel meer van nu, maar voordat kinderen digitaal klok kunnen kijken is het begrip nodig (dat in een uur 60 minuten zitten en in een minuut 60 seconden, etc). Dit begrip leren kinderen beter met het frequent kijken naar een analoge klok. Fijn dus als jullie ergens in huis zo’n klok kunnen hangen/zetten. Rekenwonders
De kinderen in de middenbouw leren onder andere de vier hoofdbewerkingen van rekenen. Daarbij gebruiken we montessori materialen als: de kralentrapjes, het gouden materiaal, het fichesspel, het grote en kleine telraam, de korte en de lange kettingen, de deelbak en nog veel en veel meer. Door het materiaal krijgen zij inzicht in hoeveelheden en ontstaat er getalbegrip. Met het gouden materiaal wordt het tientallig stelsel inzichtelijk gemaakt. Vanaf de onderbouw leren de kinderen hier mee werken. De enen zijn losse gouden kralen. Eén tien staafje bestaat uit dezelfde losse kralen maar dan vast geregen aan een staafje. Tien van die staafjes aan elkaar vastgemaakt noemen we (het vierkant van) 100. Wanneer we 10 van de honderden stapelen krijgen we een kubus, de kubus noemen we duizend. Zoals u begrijpt bestaat de kubus dus uit 1000 kralen. De kinderen leren eerst de grote getallen uit te spreken, dit noemen we het namenlesje. Het materiaal ligt daarbij geordend op een kleedje met de waarden op getalkaarten ernaast. Het kind krijgt na het namenlesje de opdracht om steeds een getal te kiezen. Het leukste getal om neer te leggen vinden zij veelal 9999, een mat vol met kubussen, vierkanten, tienen en enen (de losse kralen). Met dit materiaal kunnen alle mogelijke lesjes gegeven worden; plus- en minsommen, maar ook vermenigvuldigen en delen. Bent u bij uw kind op bezoek in de klas, neem dan gerust een keer een kijkje bij deze mooie materialen. Ook hebben we net nieuwe materialen voor het begrip van de hiërarchie van getallen.
Lente-ontbijt Op woensdag 5 april hebben alle kinderen van onze school enorm genoten van het fantastische lente-ontbijt dat door geheel door de oudercommissie verzorgd werd. In alle klassen waren de tafels prachtig gedekt en konden de kinderen in pyjama genieten van de grote diversiteit aan broodjes en lekkers. Ook kwam de paashaas nog even op bezoek. Heel grote dank aan alle ouders die dit voor ons allen verzorgden. activiteiten in de onderbouw
Na de winterse buien met hagel, regen en zelfs een beetje sneeuw zijn de kinderen in de onderbouw in maart gestart met het thema 'lente'. Er zijn prachtige lentebloemen gemaakt, zoals krokussen, narcissen, tulpen en hyacinten. De kinderen hebben geleerd dat deze bloemen uit een bol groeien. Zij weten dat de wortels, net als de bol, onder de grond zitten en dat deze nodig zijn om de bloem te laten groeien. Door de hele onderbouw hoorden we de kinderen zingen over de lente, alsof het nooit winter is geweest. Bij de eerste zonnestralen wilden de kinderen zonder jas naar buiten. We genoten met volle teugen en keken uit naar het lente ontbijt.
KOO in de bovenbouw
Na de voorjaarsvakantie zijn de bovenbouwgroepen gestart met een nieuw thema: "Knooppunt van verbindingen". Daarbij keken zij naar Nederland als handelsland in de wereld. Wat heeft het ons gebracht, maar ook zijn we kritisch op wat er er niet goed is gegaan. Zijn de helden van toen nog wel de helden van nu? De kinderen hebben gelezen, geleerd en gesproken over onder andere De Hanze, VOC, WIC, slavernij, de haven van Rotterdam etc. Kunstschooldag Donderdag 23 maart bezochten de kinderen van groep 8 de Kunstschooldag in Amsterdam. Het idee is dat je als 8e groeper de gelegenheid krijgt kennis te maken met kunst en cultuur in Amsterdam. We gingen in twee groepen uiteen. Klas H en M samen en klas I en L. Beide groepen bezochten drie locaties in de stad. De ene groep bezocht het Allard Pierson, Muziekschool Noord en Filmmuseum Eye. De andere groep bezocht de Filmacademie, het Bijlmer Parktheater en de Melkweg. Het was weer een hele belevenis om met elkaar op stap te zijn en ervaringen te delen.
Eindtoets en plaatsing VO Het was een spannende tijd voor onze achtste groepers! Donderdag 7 april hoorden ze naar welke middelbare school ze volgend jaar gaan en op 18, 19 en 20 april maakten de achtste groepers de Cito Centrale Eindtoets. Om deze, toch wat intensieve dagen, ontspannend met elkaar af te sluiten gingen de groepen 8 donderdagmiddag bowlen.
Oud leerling, door Ronald Sanders
Aidan Mikdad zat op de 1e Montessorischool van 2008 tot 2013. Hij bleek al op jonge leeftijd Contact
|